فرهیخته، جنجالی یا موتورسوار؟


برزکوه نیوز: فرهیخته، جنجالی یا موتورسوار؟

روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ، به بررسی سه شخصیت مطرح در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است: محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف.
اتکای هر یک از این سه، به آرای قشرهای متفاوتی در جامعه است.راینر هرمان، همکار "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" در تهران، از بازگشت محمد خاتمی به تیترهای خبری، پس از حدود سه سال زندگی در سایه می‌نویسد. او تاکید می‌کند که اعلام این نامزدی، زودتر از آن زمانی بود که تصورش می‌رفت. وی در گزارش خود می‌نویسد هرچند با شرایط کنونی راه نجاتی برای ایران به چشم نمی‌خورد، اما خاتمی می‌گوید برای نجات ایران آمده است.گزارش راینر هرمان به بدتر شدن اوضاع اقتصادی ایران در چند سال گذشته، قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران و انزوای بین‌المللی این کشور در پی مواضع ضد اسراییلی احمدی‌نژاد می پردازد و امکان موفقیت خاتمی، احمدی‌نژاد یا قالیباف را در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بررسی می‌کند. این انتخابات در ۲۲ خرداد ماه سال ۸۸ برگزار می‌شود.
خبرنگار فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ می‌نویسد:
هر یک از این سه نفر، رای دهندگان خاص خود را دارند. خاتمی مورد علاقه قشرهای شهری، میانه‌حال و روشنفکران سکولار است. احمدی‌نژاد بر قشرهای فقیر و روستاییان تکیه می‌کند. قالیباف، اما شخصیتی متفاوت است. او موتور سواری می‌کند و اسپانسر ورزشکاران است. اتکای قالیباف به جوانان غیرسیاسی و اکثریت خاموش جامعه است. به نوشته فرانکفورترآلگماینه تسایتونگ، هیچکدام از این سه نفر در دور اول انتخابات، رای مطلق نخواهند آورد و کار به دور دوم خواهد کشید.
فرانکفورتر‌آلگماینه ‌تسایتونگ به گفته امیرمحبیان، سردبیر روزنامه محافظه کار رسالت استناد می‌کند که می‌گوید یک دهه پیش‌‌تر، جوانان مجذوب خاتمی بودند. محبیان اضافه می‌کند که جوانان در بیست سالگی خواستار آزادی‌اند اما در سی سالگی و پس از آن، دنبال امنیت اقتصادی و عدالت ‌‌‌می‌گردند. به گفته محبیان، روزگاری خاتمی قهرمان آزادی‌های سیاسی و احمدی‌نژاد، قهرمان عدالت اجتماعی بودند، اما شرایط دیگر مانند سابق نیست.
محبیان به دشواری‌های کنونی جامعه ایران و بی‌برنامه بودن خاتمی نیز اشاره می‌کند. به نظر محبیان، احمدی‌نژاد جنجالی در مقابل خاتمی لیبرال و آرام، از شانس بیشتری برای انتخاب برخوردار است.
خبرنگار روزنامه آلمانی به نقل از محبیان می‌نویسد که اصرار احمدی‌نژاد به طرح‌های اتمی ایران امتیازی برای او در مقابل قالیباف غیرسیاسی است. محبیان اما پیش‌بینی می‌کند که در صورت نامزدی مهندس موسوی، شانس احمدی‌نژاد برای موفقیت کم‌تر شود و حتی او در دور دوم به موسوی ببازد.
گزارش فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ با این تحلیل محبیان به پایان می‌رسد: احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ از وجهه منفی رفسنجانی و نفرت محافظه‌کاران و تندروان از خاتمی، سود برد. اما چه‌بسا در دور دوم انتخابات بعدی، مخالفان مشترک خاتمی و احمدی‌نژاد و آن‌ها که رای نداده‌اند، از بغض این افراد، به موسوی رای دهند.