برنامه هسته اى ایران تابع شرایط سیاسى نیست.

برزکوه نیوز: ایران: ۶ هزار سانتریفیوژ فعال داریم.
غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که این کشور در حال حاضر ۶ هزار سانتریفیوژ فعال در کارخانه غنی سازی اورانیوم در شهر نطنز دارد و تعداد این.
دستگاه را تا ۵۰ هزار سانتریفیوژ افزایش خواهد داد.آقای آقازاده که در شهر بندری بوشهر، محل استقرار اولین نیروگاه اتمی ایران با خبرنگاران گفت و گو می کرد اعلام کرد که ایران هیچ برنامه‌ای برای تغییر در فعالیت‌هایش در مرکز غنی سازی اورانیوم نطنز ندارد.رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حالی شمار تعداد سانتریفیوژ های این کشور را ۶هزار دستگاه اعلام کرد که حدود سه ماه پیش، این رقم از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران ۵ هزار دستگاه سانتریفیوژ عنوان شده بود.به این ترتیب، بر اساس اظهارات مسئولان اتمی ایران، این کشور شمار سانتریفیوژهای فعال خود را طی سه ماه گذشته ۱۰۰۰ دستگاه افزایش داده است.سانتریفیوژ، دستگاه استوانه ای شکل است که با سرعت بسیار زیاد حول محور خود می چرخد.
نگامی که گاز هگزا فلوئورید اورانیوم به داخل این سیلندر دمیده شود نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش آن باعث می شود که مولکولهای سبکتری که حاوی اورانیوم ۲۳۵ است در مرکز سیلندر متمرکز شوند و مولکولهای سنگین تری که حاوی اورانیوم ۲۳۸ هستند در پایین سیلندر انباشته شوند.
اورانیوم ۲۳۵ غنی شده ای که از این طریق به دست می آید سپس به داخل سانتریفوژ دیگری دمیده می شود تا درجه خلوص آن باز هم بالاتر رود. این عمل بارها و بارها توسط سانتریفوژهای متعددی که بطور زنجیره ای به یکدیگر متصل می شوند تکرار می شود تا جایی که اورانیوم ۲۳۵ با درصد خلوص مورد نیاز به دست آید.
غنی سازی اورانیوم در ایران طی سال های اخیر که پرونده اتمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده، مهمترین موضوع اختلاف ایران و جامعه جهانی بوده است.
شورای امنیت طی پنج قعطنامه از ایران خواسته تا فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد اما ایران تاکنون با "غیر قانونی" خواندن قطعنامه های شورای امنیت، این درخواست ها رد کرده است.
بر مبنای "سند چشم ‌انداز توسعه" و "قانون دستیابی به فناوری هسته ‌ای صلح‌ آمیز" دولت ایران در درازمدت موظف به تولید ‪ ۲۰‬هزار مگاوات انرژی از طریق نیروگاههای هسته ‌ای است.
مقام های سازمان انرژی اتمی ایران می گویند که برای بارگذاری سالانه هر نیروگاه هزار مگاواتی، به ۳۰ تن سوخت نیاز دارند.
ایران در حال حاضر مشغول طراحی و راه اندازی دو نیروگاه اتمی است.
این کشور روز چهارشنبه هفتم اسفند اعلام کرد که آزمایش نیروگاه اتمی هزار و ۲۰۰ مگاواتی بوشهر را بدون سوخت هسته ای آغاز کرده است.
به گفته مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران این آزمایش بین ۴ تا ۷ ماه طول می کشد و بر این اساس تاریخ راه اندازی نهایی نیروگاه بوشهر مشخص نیست.