پیشنهاد آمریکا به روسیه علیه اتمی شدن ایران.

برزکوه نیوز : به نقل از تلاطم : پیشنهاد آمریکا به روسیه علیه اتمی شدن ایران.

مقامات دولت مسکو هنوز نسبت به این پیشنهاد دولت پرزیدنت اوباما واکنش نشان نداده اند که به موجب آن، اگر دولت مسکو در جلوگیری از اتمی شدن حکومت ایران، ایلان فرهادی - اورشلیم
به ایالات متحده و غرب یاری رساند، دولت واشنگتن. متقابلا برنامه احداث سپر دفاع ضد موشکی در اورپای شرقی را راکد می گذارد و یا آن را کند می کند.ایالات متحده در دوران حکومت پرزیدنت بوش گفته بود که برای رویاروئی با خطرات موشکی جمهوری اسلامی ایران، قصد دارد در لهستان و جمهوری چک یک سامانه دفاع ضد موشکی برپا سازد. حکومت ایران از پرتاب موشک به مدار کره زمین سخن گفته که اگر تکمیل شود می تواند همه کشورهای اروپائی را در تیررس خود داشته باشد.
همچنین در برخی گزارش های گفته شده بود که جمهوری اسلامی در تلاش برای تکمیل ساخت موشکی است که بتواند به سواحل شرقی ایالات متحده نیز برسد.با این همه روسیه بر این باور است که دولت آمریکا سپر موشکی را به عنوان برنامه ای علیه آن کشور اجرا می کند و به امنیت روسیه آسیب می رساند و دولت مسکو نمی تواند آن را برتابد. اگر اکنون ایالات متحده حاضر شود این برنامه را راکد گذارد، این امید وجود دارد که روسیه متقابلا علیه اتمی شدن حکومت ایران، با کشورهای غربی همکاری کند.یک مقام رسمی آمریکائی که نخواست نامش برده شود، به خبرنگاران گفت:
«در برابر آمادگی دولت مسکو برای همکاری علیه برنامه های اتمی ایران، ما حاضریم روند برپائی سپر ضد موشکی در شرق اروپا را کند کنیم». این نخستین بار است که یک مقام رسمی آمریکائی با چنین وضوحی، برپائی سپر دفاع ضد موشکی را به همکاری روسیه در مورد اتم ایران مربوط می سازد.
دولت پرزیدنت اوباما به مسکو پیغام داده که حاضر است همه روابط بین دو کشور را به حال اولیه باز گرداند و پایه های جدیدی بریزد.این گزارش ها در حالی انتشار می یابد که ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در مسکو به سر می برد و در حال انجام گفتگوهائی با مقامات ارشد روسی است. برنز بلندپایه ترین مقام آمریکائی است که از هنگام به روی کار آمدن دولت اوباما از مسکو دیدن می کند.
هم زمان، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده که رهسپار دیدار از چند کشور خاور دور است، دوباره کره شمالی را فرا خواند از برنامه های اتمی خود به طور کامل دست بردارد و در مقابل از روابط گسترده با ایالات متحده و همه مزایا برخوردار شود. کلینتون همچنین بر بهبود و گسترش روابط دولت جدید آمریکا با جمهوری چین تاکید گذاشت.در تهران، محمود احمدی نژاد در دیداری که روز گذشته (جمعه 25 بهمن ماه 1387- 13 فوریه2009) با نمایندگان اقلیت های دینی داشت به آن ها گفت: «ما هنوز همه توانمندی های خود را رو نکرده ایم. هیچ قدرتی و هیچ جریانی و هیچ تهدیدی نمی تواند مانع از حرکت روز افزون ما به سمت قله های افتخار شود».
احمدی نژاد در این سخنان به هدف های نظامی حکومت اشاره ای نکرد، ولی بسیاری از ناظران بر این باورند که منظور او از «همه توانمندی ها» امور نظامی بود. هم زمان، فرمانده نیروی هوائی سپاه پاسداران اعلام کرد که حکومت ایران موشکی با برد دو هزار کیلومتر ساخته و همچنین هواپیمای بدون خلبانی (پهپاد) تولید کرده که دو هزار کیلومتر برد دارد.
گرچه این دو خبر تازه نمی نماید و ایران در گذشته نیز از همین توانائی ها سخن گفته بود، ولی کارشناسان امور نظامی تردیدی ندارند که رژیم ایران به تلاش گسترده برای افزایش توان موشکی خود، در ادامه تلاش برای رسیدن به بمب اتمی و یافتن تکنولوژی نصب آن در کلاهک موشکی ادامه می دهد.در اورشلیم، برخی منابع آگاه خبری گفتند:
مهمترین موضوعی که دولت اهود اولمرت پیش از پایان دوران کار خود به آن رسیدگی خواهد کرد، انجام احتمالی گفت و شنود بین دولت پرزیدنت اوباما با حکومت اسلامی ایران است. اسرائیل در عین حال که از چنین گفت و گوهائی حسن استقبال می کند، بر این باور است که آمریکا باید برای آن یک محدودیت زمانی قائل شود، در غیر این صورت، حکومت ایران در زیر چتر مذاکرات طولانی و بی حاصل به انجام برنامه های اتمی خود همچنان ادامه خواهد داد.این خواسته اسرائیل در دیداری که اهود باراک وزیر دفاع روز گذشته (جمعه) با نماینده کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه داشت در میان گذاشته شد. باراک گفت:
باید برای انجام این گفتگوها یک مدت زمانی محدود تعیین کرد و اگر به نتیجه نرسید، آن گاه در راه جدی تر کردن تحریمها کوشید.این تلاش ها در حالی به عمل می آید که حکومت از امکان فروپاشی ناگهانی رژیم بسیار نگران به نظر می رسد و مرتبا از خطر «براندازی با شیوه های نرم» سخن می گوید. علی لاریجانی به صراحت بر این خطر انگشت گذاشت و گفت: «باید با زیرکی و هوشیاری با آن برخورد کنیم».این احساس خطر رژیم موجب گردیده که در ماه های اخیر بر شدت سرکوب مردم و بازداشت افرادی به اتهام نقش داشتن در این فعالیت ها افزوده شود.