مصاحبه‌ محمد خاتمی با پایگاه اینترنتی جریان المستقبل


برزکوه نیوز: به نقل از دوربـــيين نـــيــوز : مصاحبه‌ محمد خاتمی با پایگاه اینترنتی جریان المستقبل
مصاحبه‌ محمد خاتمی با پایگاه اینترنتی جریان المستقبلمی‌توانیم برای مدتی صداها را خاموش کنیم؛ اما این سرکوبی منجر به انفجار می‌شود. بدترین جامعه، جامعه‌ای است که در آن تنها یک صدا و حرف برای زدن وجود داشته باشد خـبـرنگـار دوربيين/عـبـدالله زهـاوى دوربـــيين نـــيــوز :
خاتمی در این مصاحبه که پس از اعلام نامزدیش برای انتخابات ریاست جمهوری بود، گفت : «اراده و خواست تاریخی مردم ایران آزادی، پیشرفت و عدالت است و راهی به جز انجام اصلاحات تدریجی و مسالمت‌ آمیزدر پیش نداریم».خاتمی افزود: «تحقق آزادی نیازمند به پرداخت بها بوده و همراه با برخی مشکلات است.
ما نمی‌خواهیم جامعه را با زور و قدرت اصلاح کنیم؛ بلکه می‌خواهیم فرصت انتقاد به همه بدهیم، زیرا اگر به انتقادها گوش داده نشود، فردای نزدیک به مشکلاتی تبدیل می‌شود که کسی قادر به مقابله با آن نیست».خاتمی افزود:
«می‌توانیم برای مدتی صداها را خاموش کنیم؛ اما این سرکوبی منجر به انفجار می‌شود. بدترین جامعه، جامعه‌ای است که در آن تنها یک صدا و حرف برای زدن وجود داشته باشد».خاتمی درباره انتقاد محافظه‌کاران ایران از سخنانش گفت: «جوهره دموکراسی در همه نقاط جهان متشابه است و هر کسی می‌تواند شکلی از دموکراسی را مطابق با باور و سنت‌ها و تمدن خود انتخاب کند. ممکن است درک ما و نیز محافظه‌کاران از اسلام، دچار اشکالاتی باشد. دموکراسی و آزادی اندیشمندان بود که ما را متوجه مشکلات موجود در فهم از اسلام کرد».
گفته های محمد خاتمی در روزنامه ها و سایت های دیگر
محمد خاتمی : معتقدم حالا که آمده‌ایم باید محکم بایستیم و قصدمان تغییر وضع و پیروز شدن باشد و عواملی را که به شکست منجر می شود را از کار بیاندازیم یا آنها را به حدافل برسانیم.چرا باید کسی فکر کند بودن او به معنای نفی دیگری وستیز با دیگری است و بگوید من در صورتی هستم که دیگری نباشد آقای خاتمی با تاکید بر شعار زنده باد مخالف من گفت : این شعار احساساتی نبود ومن معتقدم اگر مخالفی وجود داشته باشد من می توانم تکامل پیدا کنم ، قوی باشم و اشتباهات خود را اصلاح کنم .وضعیت موجود در کشور مطلوب نیست و باید بهبود یابد واگر تداوم یابد؛ سرمایه‌های معنوی، مادی، تجربه‌های ما، نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی و حیثیت بین‌المللی بیشتر لطمه خواهد دیدمحمد خاتمی : اگر ما در سایه این انقلاب، معتقد به دموکراسی سازگار با دین هستیم، آیا ما اصولگرائیم؛ یا کسی که می گوید رای مردم تشریفاتی است؟
محمد خاتمی توسط عده ای از افراد ناشناس در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب مورد حمله قرار گرفت. این حمله درست دو روز بعد از اعلام کاندیداتوری خاتمی انجام شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان خاتمی از سرسخت ترین رقیبان احمدی نژاد در انتخابات اینده است.سپاهیان انصار حزب الله که چوبهای بر دست داشند و سعی در نزدیکی به خاتمی داشتند شعار "مرگ بر خاتمی" و "ما حکومت امریکایی نمی خواهیم" سر می دادند.این حمله در حالی به خاتمی شد که احمدی نژاد، در حال سخنرانی به مناسبت سی امین سالگرد انقلاب بود
روح‌الله حسینیان هر گونه اظهارنظر در مورد رد صلاحیت خاتمی توسط شورای نگهبان از سوی خود را رد کرد و گفت: انشالله آقای خاتمی بیایند و نیروهای اصولگراها هم متحد خواهند شد و آقای خاتمی هم شکست فاحشی خواهد خورد انشالله.روح‌الله حسینیان حامی دولت در گفتگو با خبرنگاران یاری و اعتماد در حاشیه راهپیمایی 22بهمن در پاسخ به این سئوال که کاندیدای اصولرگرایان با حضور خاتمی، چه کسی خواهد بود، گفت: «قطعا کاندیدایی که اصولگریان در حد کلان از او حمایت خواهند کرد، آقای احمدی نژاد خواهد بود.