بی نیازی ایران از غنی سازی در داخل .

برزکوه نیوز: واکنش های متفاوت آمریکا و اسرائیل به آزمایش راکتور بوشهر.
مقام های اسرائیلی آزمایش مقدماتی راکتور اتمی بوشهر در جنوب ایران را خبر بدی توصیف کرده اند، با این حال واشنگتن نسبت به آن ابراز نگرانی نکرده است.مهندسان .
ایرانی و روسی در روز چهارشنبه آزمایش هایی در زمینه راه اندازی نخستین نیروگاه اتمی ایران انجام دادند.ایگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت "باید درک شود" که این آزمایش ها در بوشهر "خبر خیلی بدی برای کل جامعه بین المللی است" زیرا پیشرفت برنامه اتمی ایران را نشان می دهد.وی افزود که جامعه بین المللی اکنون باید قدم هایی فوری و بسیار قاطع برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای بردارد. اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز در بیانیه ای گفت: "هرچند که نیروگاه بوشهر بخشی مرکزی از برنامه اتمی نظامی ایران نیست، اعلام خبر تکمیل کار (به روی نیروگاه) اهمیت گام های محکمی را نشان می دهد که جهان آزاد باید به رهبری آمریکا بردارد زیرا وقت تنگ است." وی تاکید کرد که "حتی اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد به زودی با ایران گفتگو کند، تحریم های خیلی سخت باید به موازات آن علیه رژیم ایران اتخاذ شود."ایران می گوید که به دنبال دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح های اتمی نیست و این برنامه را برای تولید الکتریسیته می خواهد.
آقای باراک در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: "ما معتقدیم که استمرار پروژه اتمی ایران خطری بالقوه برای موجودیت کشور اسرائیل است. موضع ما روشن است. تحریم ها لازم است اما اسرائیل هیچ گزینه ای را مردود نمی داند و پیشنهاد می کند که دیگر کشورها نیز چنین کنند."
این ظاهرا اشاره ای به استفاده احتمالی از ابزارهای نظامی برای حذف آن چیزی است که اسرائیل تهدید ناشی از برنامه اتمی ایران می داند.
'بی نیازی ایران از غنی سازی' اما واکنش دولت آمریکا به آزمایش روز چهارشنبه نیروگاه بوشهر منفی نبوده و حتی به نظر می رسد که واشنگتن حداقل جنبه هایی از این پروژه را مثبت تلقی می کند.
رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این آزمایش ها گفت: "می دانید، ترتیباتی که میان ایران و روسیه برای تامین سوخت و بازگشت سوخت مصرف شده (به روسیه) داده شده مکانیسم مناسبی برای ایران است تا از استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی بهره ببرد."
او افزود: "و همچنین به عقیده من این نشان می دهد که ایران به توسعه ظرفیت غنی سازی بومی در داخل نیازی ندارد."
ترتیباتی که میان ایران و روسیه برای تامین سوخت و بازگشت سوخت مصرف شده (به روسیه) داده شده مکانیسم مناسبی برای ایران است تا از استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی بهره ببردسخنگوی وزارت خارجه آمریکااین استدلال قبلا نیز به گوش ایران رسانده شده است اما دولت این کشور اصرار دارد که نمی تواند برای تامین سوخت اتمی به جهان خارج وابسته باشد چرا که احتمال قطع آن وجود خواهد داشت.
ایران قبلا حتی پیشنهاد روسیه برای ایجاد تاسیسات مشترک غنی سازی در خاک روسیه جهت تولید سوخت اتمی را رد کرده است.
مقام های آمریکایی سال ها بر مسکو فشار می آوردند تا کمک به ایران برای ساختن این نیروگاه را متوقف کند زیرا واشنگتن زمانی نگران بود که ایران از سوخت مصرف شده در راکتور بوشهر برای تولید پلوتونیوم استفاده کند، که می توان از آن برای ساخت کلاهک اتمی استفاده کرد.
اما مخالفت آمریکا با این نیروگاه در سال 2005 زمانی که ایران موافقت کرد سوخت مصرف شده در این نیروگاه را به روسیه بازگرداند تخفیف پیدا کرد.
غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در بوشهر به خبرنگاران گفت که انتظار می رود آزمایش های کنونی چهار تا هفت ماه طول بکشد با این حال گفت که زمان راه اندازی نهایی نیروگاه معلوم نیست.
راه اندازی این نیروگاه راکتور آبی هزار مگاواتی بارها به تاخیر افتاده است.
تاریخ قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر به سه دهه قبل بازمی گردد و اصلا طرح آن در دوران محمد رضا شاه پلهوی رقم خورد و پروژه ساخت به شرکت آلمانی زیمنس سپرده شد اما پس از انقلاب زیمنس از پروژه خارج شد و طرح برای حداقل 10 سال مسکوت ماند.
ایران در دهه 1990 در جستجوی کمک برای احیای این پروژه بود تا اینکه بالاخره روسیه در سال 1994 با تکمیل ساخت و تامین سوخت آن موافقت کرد.