زمینه حقوق بشر یک موضع مستقل است.

برزکوه نیوز: نقض حقوق بشر برای مقابله با نارضایتی‌های اجتماعی.
کانون نویسندگان طی بیانیه‌ای به نقض گسترده حقوق بشر در ایران اعتراض کرد. ناصر زرافشان عضو این کانون می‌گوید، بدتر شدن اوضاع اقتصادی و ترس از بروز .
نارضایتی‌های اجتماعی، حکومت را به طرف تشدید فشار بر فعالان سوق داده است کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با عنوان «همچنان هجوم، همچنان سرکوب»، نسبت به موارد مختلفی از جمله تخریب گورستان خاوران، صدور احکام زندان برای وبلاگ‌نویسان، تشدید سانسور کتاب و مطبوعات، بازداشت کارگران، دانشجویان و زنان اعتراض کرده است.در این بیانیه با اشاره به بحرانی‌تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی در داخل ایران و در سطح بین‌المللی، موج جدید نقض حقوق بشر، ناشی از این بحران عنوان شده است. ناصر زرافشان وکیل و عضو کانون نویسندگان در گفت‌وگویی با بخش فارسی دویچه وله در مورد ارتباط این دو مقوله با یکدیگر چنین می‌گوید: «بحث تورم و گرانی و نیز بالارفتن نرخ خدمات اجتماعی و غیره اینها همه واکنش‌های اجتماعی دارد و در مقابل این واکنش‌ها به نظر می‌رسد که متولیان امور راهی جز سرکوب به نظرشان نمی‌رسد. اما به نظر ما این راه حل این قضیه نیست».اصر زرافشان در عین حال بهبود اوضاع بین‌المللی و اقتصادی را دلیل محکمی برای بهتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران نمی‌داند و می‌گوید: «مشکلات ما فقط مربوط به بحران مالی بین‌المللی نیست. از پیش از کاهش قیمت نفت و پیش از ظهور بحران مالی بین‌المللی هم این بحث بود. ابتدا زمزمه‌هایی از سال پیش شروع شد بعد مرتب جدی‌تر شد. دولت‌های گذشته مرتب و از هر منبعی سوبسید می‌دادند تا بدون تنش و دردسر، چهار روز حاکمیتشان را طی کنند، اما ادامه این وضع دیگر مقدور نیست و ما می‌خواهیم با این مسئله برخورد ریشه‌ای شود».
زرافشان در مورد انتشار گزارش سالیانه وزارت امور خارجه امریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید: «موضع ما در زمینه حقوق بشر یک موضع مستقل است. ما گمان می‌کنیم ایالات متحده که خودش یکی از نقض‌کنندگان عمده‌ی حقوق بشر است، بحث دموکراسی و حقوق بشر را برای تعقیب اهداف خودش مطرح می‌کند. موضع کانون در این مسئله موضعی کاملا مستقل است و ما در حقیقت، این حقوق را نه تنها برای یک گروه خاص که برای همه هم‌میهنانمان و در معنای واقعی‌اش می‌خواهیم