سفر رئیس جمهوری عراق به ایران.

برزکوه نیوز: سفر طالبانی به تهران، فرصتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا.
جلال طالبانی رئیس جمهور عراق برای ششمین بار طی چهار سال گذشته به ایران سفر کرده است. دکتر داود هرمیداس باوند، تحلیلگر سیاسی، این سفر را .
فرصتی برای ایران می‌داند تا بتواند توسط آن روابطش را با امریکا بهبود بخشد.باراک اوباما رئیس‌جمهور جدید آمریکا در نطق‌های انتخاباتی‌اش قول داده بود که ۱۶ ماه پس از ورودش به کاخ سفید، دیگر هیچ نیروی آمریکایی در عراق باقی نمانده باشد. از آنجا که جمهوری اسلامی ایران یکی از دولت‌هایی است که مخالف جدی حضور نیروهای آمریکایی در عراق است، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روی کار آمدن اوباما فرصت مناسبی برای بهبود روابط ایران و عراق است.دکتر داود هرمیداس باوند، استاد علوم سیاسی نیز معتقد است که آمریکا در چند ماه گذشته موضع جمهوری اسلامی در برابر عراق را مثبت ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده که آرامش در عراق به نفع ایران خواهد بود و این ادعا که ایران در عراق نقش تخریبی دارد، کمتر از سوی آمریکا مطرح شده است. بر همین مبنا، دکتر باوند می‌گوید، خروج نیروهای آمریکایی، روابط ایران و عراق را بر یک مبنای جدید تفاهم دوجانبه برقرار خواهد کرد.فته می‌شود که رئیس‌جمهور عراق در سفر اخیرش به ایران قرار است نوعی نقش میانجیگری میان ایران و امریکا را نیز ایفا کند. به عقیده دکتر هرمیداس باوند، هر شخص یا دولتی که بخواهد و بتواند این نقش را ایفا کند، ایران باید از آن استفاده کند، خواه ترکیه باشد یا عراق.
جلال طالبانی قبل از سفرش به تهران به خبرنگاران گفته بود که امیدوار است دولت ایران غرامت جنگی خود را به عراق ببخشد. رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با خبرآنلاین با یادآوری اینکه دولتمردان فعلی عراق در دوران صدام همراه ایران با رژیم بعث می جنگیدند، اظهارداشت: «مردم عراق نیز مانند مردم ایران بی گناه بودند و صدام پیش از حمله به ایران به مردم عراق حمله کرد.» وی افزود: «دولتمردان فعلی عراق از ایران انتظار دارند که غرامت جنگی این کشور را ببخشد.»
دکتر هرمیداس باوند معتقد است، مسئله بخشش غرامت جنگی هزار میلیارد دلاری ایران، موضوعی نیست که در سطح گفت‌وگوهای دو دولت قابل بررسی باشد. به گفته‌ی وی در این مورد باید مجلس و ملت ایران نظر بدهند و نظر دولت کافی نیست.
یکی دیگر از موضوعاتی که قرار است در سفر طالبانی به تهران مورد بحث قرار گیرد، حضور نیروهای مجاهدین خلق در عراق است. جمهوری اسلامی ایران بارها خواستار خروج این نیروها از عراق و حتی استرداد آنها به ایران شده است.
به گفته داود هرمیداس باوند، مسئله استرداد، در مورد مجرمین صادق است و در این مورد نیز باید «قرارداد استرداد مجرمین» بین دو کشور جاری باشد. ضمن اینکه وی معتقد است طبق قوانین بین‌المللی اگر مجازات مجرمین در کشور مبدا شدیدتر از کشور میزبان باشد، این مجرمین نباید بازگردانده شوند.