راهپیمایی روز قدس با حضور موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی

برزکوه نیوز:خبرنت : راهپیمایی روز قدس با حضور موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی

خلاصه: در حالی که بیش از سه روز به زمان برگزاری راهپیمایی روز قدس باقی نمانده، سایت کلمه و خبرگزاری ایلنا به ترتیب خبر از حضور میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی در این راهپیمایی دادند.
سینا حسینی:

سایت کلمه، که از روز دوشنبه مجددا فیلتر شده و امکان دسترسی به آن در ایران از بین رفته است، تصریح کرد: «در پی تماس‌ها و سوال‌های انجام گرفته در مورد تظاهرات روز قدس امسال، دفتر مهندس موسوی با اعلام این که روز قدس یادگار گرانقدر امام خمینی و روز مستضعفان و اسلام است، اعلام کرد که وی همراه با سایر مردم در تظاهرات روز قدس شرکت خواهد داشت.»

خیرگزاری ایلنا نیز به نقل از «يك مقام مسئول در دفتر سيد محمد خاتمی» اعلام کرد: «رئيس جمهور سابق كشورمان همگام با مردم روزه‌دار تهران در راهپيمايی روز قدس شركت خواهد كرد.»

روز قدس، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال است که در پی پیروزی انقلاب، نامگذاری آن برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و به پیشنهاد آیت الله منتظری صورت گرفت؛ مرجع تقلیدی که این روزها، به خاطر مخالفت با رهبر جمهوری اسلامی و رییس جمهور منتخب وی مورد هجوم شدید نهادها و رسانه های حکومتی قرار گرفته و سه تن از نوه های وی دستگیر شده اند.

اعلام حضور میرحسین موسوی در راهپیمایی روز قدس، پس از آن صورت می گیرد که هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی نیز در بیانیه هایی جداگانه از مردم برای حضور در این مناسبت دعوت کرده اند و خبرهای غیر رسمی از تصمیم سید محمد خاتمی برای حضور در این مراسم حکایت دارند. این در حالی است که در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های شدیداللحن نماز جمعه هفته پیش نسبت به استفاده «تفرقه افکنانه» از راهپیمایی مذکور هشدار داده است.

یک روز پیش از اعلام آمادگی میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی در بیانیه ای به مناسبت روز قدس، بدون اشاره به اختلافات داخلی کشور تاکید کرد که «فجر صادق همیشه بعد از تیره ترین زمان شب طلوع می کند» و مردم ایران و کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را به شرکت در راهپیمایی این روز فراخواند.

پیش از آن، مهدی کروبی در بیانی صریح تر با هشدار به محافظه کاران که «در روز قدس قدرت مردم را خواهند دید» از هواداران اصلاحات خواست در راهپيمايی روز قدس شرکت کنند.

کروبی با توصیه به مردم برای هوشیاری و پرهیز از سر دادن شعارهای انحرافی، تاکید کرد «اکنون زمان شفاف گويی، ايستادگی، اعلام موضع و برونرفت از انفعال است.» وی از سرانِ اصلاح طلبان خواست در چنین شرایط حساسی در کنار مردم بمانند.

در پی فراخوان کروبی، موجی از اعلام همبستگی با پیشنهاد وی در سطح شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها صورت گرفته که با نزدیک شدن به روز قدس رو به افزایش گذاشته است. به گزارش خبرنگار «جرس» از تهران، در روزهای گذشته اطلاعیه هایی نیز با مضمون دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس در برخی مناطق مرکزی تهران توزیع شده است.