برزکوه نیوز: صدای آمریکا: مهلت ۳ ماهه «جی هشت» به ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، روز پنجشنبه گفت گروه «جی هشت» به ایران تا پایان سال جاری میلادی فرصت داده است از غنیسازی اورانیوم دست بکشد تا با تحریم های بیشتر روبرو نشود.

فراتینی که کشورش ریاست گروه متشکل از هشت کشور صنعتی را بر عهده دارد گفت وزرای امور خارجه عضو جی هشت چهارشنبه شب توافق کردند که زمان بیشتری در اختیار ایران قرار دهند.

وی افزود با این حال هشت کشور صنعتی در سه ماه باقیمانده تا پایان سال جاری میلادی، هر ماه در خصوص این توافق غیر رسمی بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و روسیه اعضای گروه هشت به شمار می روند.

در تحولی دیگر، گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد چنانچه ایران و کره شمالی به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی ادامه دهند، تحریم های بسیار شدیدتری در انتظار آنها خواهد بود.

همزمان، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز که در جلسه شورای امنیت سخن می گفت، ایران را یک خطر اتمی قریب الوقوع دانست و خواهان اتخاذ تدابیر فوری علیه تهران شد.

درخواست ها برای تحریم بیشتر ایران در حالی است که چین بار دیگر مخالفت خود را با استفاده از چنین ابزاری در برابر برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است.

روز پنجشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت به عقیده پکن تحریم ها و اعمال فشار بر ایران راه حل مشکلات نیست و به تلاش های بین المللی بر سر برنامه اتمی ایران کمک نمی کند.

همه این ها در حالی است که گروه پنج بعلاوه یک که قرار است اول ماه اکتبر در ژنو با ایران در مورد پرونده هسته ای آن کشور به گفت وگو بنشیند، هشدار داده که تهران باید در این نشست پاسخی جدی برای برنامه هسته ای اش داشته باشد.