"صداقت و رفاقت و پرهيز از فريبكارى نياز امروز جامعه است"

برزکوه نیوز: العربیه : رفسنجانى: دلسوزان متنى براى برون رفت از وضعيت فعلى تدوين كرده اند 
آيت الله هاشمى رفسنجانى، رئيس مجلس خبرگان رهبرى در افتتاحيه ششمين اجلاس مجلس خبرگان امروز سه شنبه 22-9-2009 در مورد حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران و راههای برون رفت از آن گفت: "گروهى از افراد خير و خير خواهان و دلسوزان نظام متنى را بر اساس مطالبى كه از رهبرى شنيديم وديدگاه هاى افراد صاحب نظر براى انتقال فضاى فعلى جامعه به فضاى نقادى صحيح در حال تنظيم كردن هستند."

هاشمى ‌رفسنجانى در این اجلاس كه درمحل قديم مجلس شوراى اسلامى برگزار شد، مهم ‌ترين نياز امروز كشور را اتحاد دانست وگفت: "اتحاد ملت ما امروز بزرگترين وسيله دفع شرها و جلو بردن امور كشور است و بايد ابزار اين اتحاد را به خوبي آماده كرده و زمينه‌هاى آن و عوامل ايجاد نشاط در جامعه به خصوص در جوانان و تحصيل ‌كردگان را فراهم كنيم”.

از محورهاى دیگر سخنان آیت الله هاشمى رفسنجانی بنابر گزارش خبرگزارى كار ايران (ايلنا) تأكيد بر "دوری جستن از مکر، فریب، نیرنگ و دروغ در جامعه" بود. وى گفت: "صداقت و رفاقت و پرهیز از فریبکاری نیاز امروز جامعه است."

وى در مورد اعترافات اخير گفت: "اگر اعتراف متهمان نسبت به دیگران پخش شده باید با متخلف برخورد شود و باید ایستاد و با آنها برخورد کرد. این که هر رسانه هرچه دلش خواست بنویسد و آن را منتشر کند درست نیست و باید با آن برخورد کرد. این تذکر رهبری اهمیت فوق العاده ای دارد."

رئيس مجلس خبرگان در مورد نقش خبرگان در جامعه ايران گفت: "همه و به خصوص ما اعضاي خبرگان كه نماينده مورد اعتماد مردم و علماى با بصيرت، آشنا با شرايط و مسئوليني هستيم كه سوگند خورده‌ايم بايد تلاش كنيم تا وظيفه خود را ايفا نمائيم و شرايط را نيز همه مى‌ دانيم و به هوشيارى بيشتر نياز داريم."

وي با اشاره به بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها و لزوم برون رفت از وضعيت فعلى براساس آن چه كه دلسوزان نظام ارائه خواهند داد، تاكيد كرد: "مقدارى درنگ و تامل مسائل را مي ‌تواند به سمت وضع خوبى ببرد، مشروط بر اين ‌كه هم شرايط را به خوبي ارزيابي كنيم و هم به موقع تصميم بگيريم."

رئيس مجلس خبرگان گفت: در آغاز سال تحصیلی این اقدامات می‌تواند ارزشمند باشد و باید از مبهم بودن فضا جلوگیری کرد و از اقدامات مبهم خودداری ورزید.

هاشمی رفسنجانی همچنين با توجه به سخنان آیت الله خامنه اى در عيد فطر گفت: "ايشان فضاى تهمت و مشاجرات را محكوم كردند كه نشانه توجه به نقطه چركينى است كه باعث مي‌شود دل ‌ها را دور كند. همه توجه كنند كه فضاى تهمت و ايجاد ناامنى فكرى براى ديگران و آلوده كردن فضا به بدبينى منجر مي‌شود كه مانند خوره همه چيز را مي‌خورد. همه ما، مسئولان و تريبون‌ داران بايد به اين موارد توجه كنيم تا فضا بيش از اين آلوده نشود."

وى گفت: "رهبری به لزوم توجه به قانون تاكيد داشت، از اين رو چه آنهایی که دست اندر کار هستند، باید مقید به قانون باشند و چه معترضان باید در چارچوب قانون عمل کنند. مجریان و معترضان توقع نداشته باشند که در صورت عمل نکردن در چارچوب قانون، نسبت به آنها بی‌تفاوت باشند؛ زیرا بی قانونی یعنی هرج و مرج در جامعه."

دیپلماسی فعال

رئيس مجلس خبرگان در مورد وضعيت كنونى جهان گفت: "استعمارگران انحصارطلب آتش تهيه‌اى ريخته‌اند كه به ما هشدار مي‌دهد خيلى مراقب باشيم و خودمان آماده باشيم، ولي اميدواريم شرايط ناگواري پيش نيايد ولي آمادگى شرط ايمنى ماست."

وی افزود: "امروز و فردا کردن جواب نمی‌دهد؛ زیرا دشمنان ما فعال هستند و جنگ روانی علیه ما اعمال می‌کنند. باید در این خصوص آمادگی داشته باشیم و آنچه که حق است به دست بیاوریم، زیرا ما بیش از آن چه که حق ما نیست نمی‌خواهیم."

هاشمي‌رفسنجاني ادامه داد: "شما مي ‌بينيد در خارج چه مي ‌گذرد و بين خودشان طراحي مي ‌كنند، گرچه اين فعاليت‌ها بيشتر جنگ رواني است تا در آستانه مذاكرات ما را در انفعال قرار دهند. البته با ديپلماسي فعال مي‌ توانيم خوب عمل كنيم، همانطور كه قبل از اين هم توانستيم آثار شر آنها را كم كنيم. خداوند وعده داده كساني را كه در راه او صبر و استقامت مى ‌كنند، كمك كند."

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پایان سخنان خود مجددا بر عمل به قانون تاكيد كرد و گفت: "با توجه به استقرار دولت و رکود بوجود آمده در جامعه، بايد با توجه به قانون برای حل این مسائل اقدام کرد. زیرا عمل به قانون موجب می‌شود مردم با نشاط در عرصه حضور يابند و مسایلی که اکنون مردم را رنج می‌دهد پایان می‌پذیرد."