مخالفت رهبری با اقامه نماز جمعه روز قدس توسط هاشمی

برزکوه نیوز: جرس : مخالفت رهبری با اقامه نماز جمعه روز قدس توسط هاشمی
مخالفت رهبری با اقامه نماز جمعه روز قدس توسط هاشمی
خلاصه: در پی اعلام رسمی کنار گذاشته شدن هاشمی رفسنجانی از امامت جمعه روز قدس، منابع موثق از اتخاذ این تصمیم توسط شخص آیت الله خامنه ای حکایت دارند. در حالی که در روز سه شنبه گمانه زنی های بسیار و اخبار متناقضی در مورد جایگاه هاشمی رفسنجانی در مراسم روز قدس منتشر شده بود، چهارشنبه روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد که نماز جمعه روز جهاني قدس توسط سيد احمد خاتمي اقامه مي شود. این ستاد، همچنین در اقدامی نامتعارف محمود احمدي‌نژاد به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ها معرفي کرد.
سینا حسینی:

در پی اعلام رسمی کنار گذاشته شدن هاشمی رفسنجانی از امامت جمعه روز قدس، منابع موثق از اتخاذ این تصمیم توسط شخص آیت الله خامنه ای حکایت دارند.

در حالی که در روز سه شنبه گمانه زنی های بسیار و اخبار متناقضی در مورد جایگاه هاشمی رفسنجانی در مراسم روز قدس منتشر شده بود، چهارشنبه روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد که نماز جمعه روز جهاني قدس توسط سيد احمد خاتمي اقامه مي شود. این ستاد، همچنین در اقدامی نامتعارف محمود احمدي‌نژاد به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ها معرفي کرد.

نامتعارف بودن این اقدام از آنجاست که احمدی نژاد به تازگی به مناسبت هفته دولت سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بوده و در دو دهه اخیر معمول نبوده است که به فاصله سه هفته، روسای جمهور دو بار به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه در این مراسم حضور یابند. از سوی دیگر، عدم اقامه نماز جمعه عید فطر توسط هاشمی رفسنجانی نیز به نوبه خود اقدامی بی سابقه محسوب می شود، چرا که ربع قرن است که امام جمعه ثابت آخرین نماز جمعه ماه رمضان هاشمی بوده است، گذشته از آن که رییس مجلس، رییس جمهور یا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. وی در روز قدس جای خود را به سید احمد خاتمی عضو تندروی مجلس خبرگان خواهد داد که در یکی از خطبه های نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری، قوه قضائیه را به برخورد "بی رحمانه" با معترضان دعوت کرده بود.

یک روز پیش از نهایی شدن امامت جمعه احمد خاتمی در روز قدس، خبرگزاری های ایرنا و فارس به نقل از مسعود مرادي رییس ستاد نماز جمعه تهران این خبر را اعلام کرده بودند. اما ساعاتی از اعلام خبر نگذشته بود که مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار "تابناک"، با تکذیب آنچه از قول وی منتشر شده گفت که "تا ساعاتی دیگر"خطیب نماز روز قدس معرفی خواهد شد. این اتفاق، البته تا آخرین ساعات روز سه شنبه به وقوع نپیوست و اعلام نهایی نام خطیب جمعه روز قدس به چهارشنبه موکول شد، که در واقع همان بود که در روز گذشته رییس ستاد نماز جمعه تهران اعلام زودهنگام آن را تکذیب کرده بود و همان زمان هم تابناک تاکید داشت فایل صوتی اظهارات نامبرده را در اختیار دارد. این در حالی بود که همزمان محسن هاشمی ، رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: "تا اين لحظه به دفتر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اطلاع داده نشده است که نماز جمعه اين هفته تهران را ايشان اقامه نخواهد کرد".

اما امروز یک منبع آگاه به خبرنگار "جرس" گفت که دلیل تعلل ستاد نماز جمعه تهران در اعلام نهایی حذف هاشمی از امامت جمعه روز قدس، احتیاط در نهایی شدن نظر مقامی بوده که تعیین ائمه جمعه هر هفته، با صلاحدید دفتر وی صورت می گیرد و وی، کسی نیست جز رهبر جمهوری اسلامی ایران.

تمهیدات حکومت برای جلوگیری از تکرار تجربه 26 تیر

حساسیت بر روز اقامه نماز جمعه توسط هاشمی رفسنجانی، از 26 تیر ماه سال جاری شدت گرفت که با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مراسم نماز، این مراسم به عرصه اعتراضات میلیونی معترضان به دولت احمدی نژاد و حامیانش تبدبل شد. این حساسیت ها، در هفته ای که گذشت با فراخوان کروبی خطاب به مردم برای "نشان دادن قدرت" خود به حاکمان با شرکت در مراسم روز قدس و هشدار متقابل آیت الله خامنه ای علیه استفاده از این مراسم برای "تفرقه افکنی" به اوج رسید. پس از آن، آیت الله صانعی، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی، سیدحسن خمینی و تشکل های اصلاح طلب نیز با بیانیه هایی جداگانه خواستار حضور مردم در راهپیمایی روز قدس شدند و این فراخوان ها، افزایش نگرانی حامیان دولت را به دنبال داشت.

تغییر خبرساز امام جمعه روز قدس در تهران در شرایطی صورت می گیرد که محافظه کاران حاکم، پیشتر در یک اقدام احتیاطی دیگر برای جلوگیری از قدرت نمایی مخالفان در مراسم مذهبی، محل برگزاری مراسم عید فطر را نیز به بهانه "فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای داخل محوطه" از مصلای بزرگ به دانشگاه تهران منتقل کرده بودند که محیطی کوچک تر و امکان کنترل آن به لحاظ امنیتی بیشتر است.در تصمیمی جداگانه که از سوی منتقدان، تلاشی برای تشویق مردم به ترک پایتخت و عدم شرکت در مراسم سراسری مذهبی تلقی شده، هیات دولت دیروز به دستگاه‌های اجرایی دستور داد که ""برای رفاه حال کارکنان دولت" با مرخصی درخواستی کارکنان از روز قبل و یک روز بعد از عید سعید فطر موافقت کنند.

با وجود تمام تمهیدات حکومت برای جلوگیری از تجمع مخالفان در مراسم روز قدس، اخبار رسیده از تهران حاکی است که اطلاعیه های بسیاری در محلات مختلف در دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس توزیع شده است.