برزکوه نیوز: خبرنت : منبع خبر دروغ کیهان در مورد خاتمی کجاست؟ کیهان: جورج سوروس خودش گفت!

خلاصه: 
روزنامه کیهان و دیگر رسانه های حامی دولت در واکنش به تکذیب خبر دیدار سید محمد خاتمی با رئیس هیات مدیره موسسه آمریکایی جامعه آزاد، تقصیر انتشار این دروغ را به گردن جورج سوروس انداختند. این واکنش پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور سابق تاکید کرد تاکنون فردی به نام جورج سوروس را ندیده است و موسسه جامعه آزاد هم انجام هر گونه تماسی میان این دو نفر را تکذیب کرد. 
 روزنامه کیهان و دیگر رسانه های حامی دولت در واکنش به تکذیب خبر دیدار سید محمد خاتمی با رئیس هیات مدیره موسسه آمریکایی جامعه آزاد، تقصیر انتشار این دروغ را به گردن جورج سوروس انداختند. این واکنش پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور سابق تاکید کرد تاکنون فردی به نام جورج سوروس را ندیده است و موسسه جامعه آزاد هم انجام هر گونه تماسی میان این دو نفر را تکذیب کرد.

این رسانه ها و در راس آنها روزنامه کیهان ادعا کردند که خبر ملاقات خاتمی با جورج سوروس رئیس هیات مدیره موسسه آمریکایی جامعه آزاد را خود سوروس در سایتش مطرح کرده است. این در حالی است که غیر از رسانه های دولتی ایران ، هیچ منبع دیگری ملاقات خاتمی و سوروس را تایید نکرده و ایمی ویل، مسئول ارتباطات رسانه ای جورج سوروس، در پاسخ به سئوالی در مورد ملاقات با محمد خاتمی گفته است که آقای سوروس با آقای خاتمی آشنایی ندارد و تماسی با او نداشته است.از سوی دیگر در سایت سوروس نیز هیچ اثری از مورد ادعایی کیهان وجود ندارد. دفتر سید محمد خاتمی روز گذشته با انتشار تکذیبیه ای، اعلام کرد: آنچه به نقل از فردى به نام جرج سوروس در پاره اى مطبوعات و رسانه ها آمده يا تيترسازى شده است اساسا فاقد صحت است. 

دفتر رئیس جمهور سابق ایران با تاکید بر اینکه "هر روز شاهد ادعاهاى بى اساس به شخصيت هاى انقلاب و كشور و افراد و شهروندان و ايراد اتهام هاى ناروا به آنان هستيم" ، تصریح کرده است: سيد محمد خاتمى نه اين شخص را مى‌شناسد و نه طبعا در داووس يا جاى ديگرى با ايشان ديدار و گفت‌و ‌گوى شخصى يا مشخصى داشته است.

این اطلاعیه گزارش های رسانه های تندرو اصولگرا را دروغ زنی و تهمت خوانده و افزوده است: از بداخلاقى در جامعه و نظامى كه بايد مهمترين شاخصه آن راستى و اخلاق باشد به خدا پناه مى بريم.

ادعاهای حامیان دولت کودتا

ادعای ارتباط سید محمد خاتمی با جرج سوروس برای اولین بار در جریان دادگاه های نمایشی اخیر که برای محاکمه معترضان به کودتای انتخاباتی برگزار می شود مطرح شد. بر اساس گزارش ها کیان تاجبخش، فعال جامعه مدنی در یکیا ز جلسات این دادگاههای نمایشی اظهار داشت که خاتمی با جرج سوروس رابطه مستمر داشته است.

هرچند که این ادعا همان زمان توسط سید محمد خاتمی تکذیب شد اما رسانه های تند رو حامی احمدی نژاد که به طرح ادعاها و اتهاماتی علیه رئیس جمهور پیشین ایران پرداختند. خبرگزاری دولتی ایرنا، خبرگزاری نیمه دولتی فارس و روزنامه کیهان طی یک ماه گذشته به کرات به این موضوع پرداخته و با دروغ پراکنی سعی در طرح اتهاماتی علیه سران اصلاحات کردند.

این قضیه از آنجا اهمیت پیدا میکند که جرج سوروس همواره از سوی رسانه های دولتی ایران، به طراحی انقلاب هاى مخملى و رنگين در آسیای میانه و اوكراين و گرجستان متهم می شود و این رسانه از او به عنوان طراح و حامی مالی انقلاب های مخملی در در کشور های مختلف جهان نام می برند. این در حالی است که بعد از انتخابات 22 خرداد، حامیان دولت تلاش کردند اصلاح طلبان و در راس آنها میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی را به تلاش برای انجام انقلاب مخملی در ایران و ارتباط با بیگانگان و از جمله جرج سوروس متهم کنند. 

خبرگزاری دولتی ایرنا هفته گذشته در گزارشی به نقل از سوروس مدعی شده بود که رئیس جمهور سابق ایران به او گفته است با حکومت مذهبی نمی توان به دموکراسی دست یافت. 

در این گزارش به نقل از سوروس ادعا شده است که وی یکبار در ماه سپتامبر سال 2006 و بار دیگر در ژانویه سال 2007 با خاتمی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس ملاقات کرده و متوجه شده که پس از یک سال، خاتمی رادیکال تر شده، و به دلیل برخی مشکلات سیاسی و حذف سیاسی گسترده همکارانش، ناچار شده اجلاس داووس را نیمه کاره ترک کند.

در گزارش خبرگزاری دولت اضافه شده است:جورج سوروس ضمن تایید "انقلاب سبز" در ایران، نقش موسسه جامعه باز و نهادهای مشابه آن را الهام بخشی به اینگونه حرکت های مردمی دانسته و افزوده است با حضور رهبران هشیاری چون خاتمی و موسوی، انقلاب سبز ایران پیشرفت های اعجاب آوری را در ماه های اخیر داشته است.

خبرگزاری ایرنا مدعی شده است که اظهارات سوروس درباره ديدارهايش با رييس جمهور پيشين ايران روز ۱۱ سپتامبر سال جارى در سالن اجتماعات هتل بين المللى ترامپ بيان گردیده و اين سخنرانى "تحت تدابير شديد امنيتى برگزار شده.".

این در حالی است که بر اساس گزارش بی بی سی، این سخنان در هیچ منبع دیگری از جمله منابع متعلق به موسسه جامعه آزاد منعکس نشده است وایمی ویل، مسئول ارتباطات رسانه ای جورج سوروس، در پاسخ به سئوالی در مورد ملاقات با محمد خاتمی گفته است که آقای سوروس با آقای خاتمی آشنایی ندارد و تماسی با او نداشته است.

آنچه که در این میان قابل تامل است این است که روزنامه کیهان در پاسخ به تکذیبیه آقای خاتمی، به اظهارات کیان تاجبخش در دادگاه و همچنین اظهارات محمد عطریان فر استناد کرده است که هر دو این افراد در زندان و در شرایط خاصی به سر می برند و مطالب دیکته شده بازجویان را که خود برگزفته از سیاست ها و نوشته های روزنامه حسین شریعتمداری است بر زبان آورده اند.

از سوی دیگر روزنامه حسین شریعتمداری در حالی به اظهارات این دو نفر در دادگاه استناد می کند که دقیقا دو روز پیش تر رهبر جمهوری اسلامی اذعان کرده بود که اعتراف افراد در دادگاه علیه دیگران اعتبار شرعی ندارد.

جورج سوروس، بازرگان ثروتمند مجارستانی الاصل است که در سال 1993 و به منظور کمک به تقویت ساختارهای دموکراتیک در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی پس از فروپاشی نظام های کمونیستی در این کشورها ، موسسه "جامعه آزاد" (یا "جامعه باز") را ایجاد کرد.