صدها نفر از تظاهرکنندگان و فعالان سیاسی دستگیر شدند

برزکوه نیوز: صدها نفر از تظاهرکنندگان و فعالان سیاسی دستگیر شدند

همزمان با ادامۀ تظاهرات خودجوش خیابانی مردم در اعتراض به نتایج رسماً اعلام شدۀ انتخابات دهم ریاست جمهوری صدها نفر از مردم تظاهرکننده و نیز شخصیت های مهم اصلاح طلب توسط نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی دستگیر شدند.
یکشنبه، درگیریهای خیابانی میان مردم معترض و نیروهای انتظامی ادامه داشت. شخصیت های سیاسی اصلاح طلبی که از جمله دستگیرشدگان بوده اند، عبارتند از محسن میردامادی، دبیر کل جبهۀ مشارکت ایران اسلامی، مصطفی تاج زاده، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده، سعید شریعتی، زهره آقاجری، بهزاد نبوی، محمد عطریانفر، رجبعلی مزروعی... خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا مدعی شده بوده که مصطفی تاج زاده و محسن امین زاده، سازماندهدگان ناآرامی های تهران و دیگر شهرها بوده اند.
محمد علی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهوری پیشین ایران محمد خاتمی گفته است که محمد رضا خاتمی برادرئیس جمهوری پیشین ایران نیز از جمله دستگیر شدگان است.
در این حال، شماری از اعضای جریان ملی- مذهبی به نام های تقی رحمانی، هدا صابر و رضا علیجانی از دیگر دستگیر شدگان بیست و چهار ساعت اخیر بوده اند.
نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که دو روزنامه نگار دیگر، احمد زیدآبادی و کیوان صمیمی نیز در همین فاصله دستگیر شده اند.
کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر نیز اعلام کرده است که خانم ها شیوا نظرآهاری و هنگامه شهیدی دانشجو و از فعالان حقوق بشر از جمله دستگیر شدگان رویدادهای جاری هستند.
منابع مستقل گفته اند که زهره آقاجری و محسن میردامادی آزاد شده اند.
در این حال، سردار سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت : "ده نفر از طراحان اصلی اغتشاشات چند روز گذشته که برای خود حاشیه امنیتی قایل بودند، دستگیر و چند نفر دیگر به زودی دستگیر خواهند شد."
جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ادامه افزود : "این افراد خودشان را در ستادهای انتخاباتی جا داده بودند و ارتباط آنها با رسانه های بیگانه کشف و محرز شده است." احمدرضا رادان مدعی شد که "در بین دستگیرشدگان افراد باسابقه سرقت و خلافکاری وجود دارد." او همچنین گفت: "از میان آشوبگران نیز بیش از پنجاه نفر که طراحی داخلی آشوب را که سازمان یافته بود، برعهده داشتند، دستگیر شدند."
جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود : "تعداد صد و ده نفر از افرادی که در حاشیه این تجمعات حضور داشتند دستگیر شدند که به زودی و پس از تعیین تکلیف آزاد می شوند."
سردار رادان با تأکید بر اینکه نیروهای انتظامی با "کسانی که بخواهند منافع ملی را به هم بزنند، برخورد شدید می کند"، اظهار داشت : "با هر گونه تجمع غیرقانونی به شدت برخورد می شود."