سكوت ابهام آميز رفسنجانى از فرداى روز انتخابات

برزکوه نیوز: العربیه : سرنوشت رفسنجانى به پيامد هاى اعتراضات كنونى گره خورده است

تهران، دبى – رويترز، (العربيه.نت)
اگر در رهبرى نظام جمهورى اسلامى ايران تمايلى به آن وجود دارد كه اوضاع را سامان بخشد آيت الله هاشمى رفسنجانى مى تواند واسطه ى خوبى براى حل منازعات باشد تا به حفظ حاكميتى بپردازد كه وى سهم بسزايى در برپايى اش داشته است.
اما اگر عاليترين مقام در ايران يعنى آيت الله على خامنه اى بخواهد هرگونه اعتراض را سركوب كند تا به هر قيمتى احمدى نژاد را به كاخ رياست جمهورى بفرستد، آنگاه رفسنجاتى به اعمال نفوذ بيشتر و كاربرد مهارتهاى ديپلماتيك بالاتر نياز پيدا مى كند.
او از سال پيروزى انقلاب در سال 1979 تا كنون در حاكميت حضور داشته و نفوذ ومهارت لازم را كسب كرده است.اين سياستمدار 75 ساله از فرداى روز انتخابات سكوت ابهام آميزى در پيش گرفته است.
او كه خامنه اى را پس از درگذشت آيت الله روح الله خمينى يارى كرده و به رهبرى جمهورى اسلامى رسانده است، اكنون آن طور كه بايد و شايد، مقرب درگاه او نيست.رفسنجانى حمايتى مؤثر و پنهانى از نامزدى مير حسين موسوى داشته است و پيش از تاريخ انتخابات (12/6/2009) در نامه اى به خامنه اى رياست مجدد احمدى نژاد را براى نظام و كشور خطرناك توصيف كرده است، با اين حال از آن روز به بعد خط و خبرى روشن از او در رسانه ها ديده يا شنيده نشده است.
لذا شايع شده كه او سعى مى كند با وساطت قضيه را فيصله دهد يا از نفوذ خود در مجلس خبرگان رهبرى استفاده كرده چالش با خامنه اى را در پيش گيرد.انوش احتشامي، كارشناس امور ايران در دانشگاه دورهام بريتانيا مى گويد:
"از آنجا كه چيزى از خفا بروز نكرده است، مى توان گفت كه رفسنجانى تا كنون به موفقيتى دست نيافته است."خامنه اى با قاطعيت بر حرف خود ايستاده است و از احمدى نژاد حمايت مى كند. او تظاهرات هزاران هزار مردم را با پليس و بسيج سركوب مى كند. شوراى نگهبان هم اعلام كرده است كه اين انتخابات سالمترين انتخابات دوران جمهورى اسلامى است.
امام جمعه ى موقت تهران احمد خاتمى (راست افراطى) نيز در نماز جمعه 26/6/2009 خواهان "اعدام نامطيعان" از رهبرى شد.موسوى و بعضى از سران اصلاحگرا در جايگاه خامنه اى شك روا داشته و شكافى در حاكميت انداخته اند كه سابقه چندانى نداشته است.اكنون رفسنجانى در مخالفت با احمدى نژاد تنها نيست.
آيت الله منتظرى، محمد خاتمى، ناطق نورى، لاريجانى وبسيارى ديگر با احمدى نژاد مخالفند.
رفسنجانى رياست مجلس خبرگان رهبرى (با 88 عضو روحانى) را دارد و مى تواند در جهت عزل رهبر حركت كند.ولى ناظران مى گويند رفسنجانى نمى خواهد در شرايط حساس فعلى عزل رهبرى را خواستار شود.
به هر حال اين بر عهده ى رهبرى نظام است. اگر بخواهد از وساطت رفسنجانى بهره گيرد، اين سياستمدار مى تواند پل خوبى بين خامنه اى و ساير علماء و نيروهاى اصلاح طلب باشد.