بحث بحران توسط مراجع قم .. وجلوگیری از سفر همیار موسوی

برزکوه نیوز: العربیه : پیام محکم موسوی به شورای نگهبان : راه حل، ابطال انتخابات است

دبي - (العربية) نجاح محمد علي
میر حسین موسوی نامزد بازنده اعلام شده ی انتخابات اخیر ایران روز شنبه 27-6-2009 با فرستادن پیامی به شورای نگهبان قانون اساسی ایران بر ابطال انتخابات ریاست جمهوری به عنوان راه حلی برای بيرون رفت از بحران کنونی کشور پافشاری کرد.

در همین اثنا مقامات ایرانی امروز از سفر یکی از همیاران موسوی به خارج از کشور جلوگیری کردند ، درحالیکه گزارش های رسیده از شهر مذهبی قم حاکیست که شماری از مراجع برجسته ی شیعه راه حل های مختلفی را به منظور بیرون رفت از بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مورد بحث وبررسی قرار داده اند .

از سوی دیگر گزارش های دریافتی از پایتخت ایران نشان میدهد که امروز شنبه تهران روز آرامی را پشت سر گذاشته است ومردم به روال عادی زندگی خود بازگشته اند .در همین حال مقامات دولتى تاکید کردند که قصد ندارند در پاسخ به درخواست اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تجدید کنند ودر مقابل دادگاه ویژه ای برای محاکمه ی صدها تن از بازداشت شدگان که اکثریت آنان از شخصیت های اصلاح طلب هستند، تشکیل خواهد شد .

خبرگزاری رویترز به نقل ابو الفضل فاتح مدير دفتر اطلاع رسانی میر حسین موسوی گزارش داد که وی گفته است جلوگیری از سفرش به خارج باعث تغییر موضع سیاسی او نخواهد شد ، فاتح افزود به دلیل نقشی که در اعتراضات اخیر بر ضد نتایج انتخابات داشته است از سفر وی جلوگیری شده است.

شایان ذکر است که فاتح قصد داشت جهت ادامه ی تحصیل برای دریافت درجه ی دکترا عازم انگلستان شود . او به خبرگزاری یادشده گفته است "چنین فشارهایی نمی تواند منجر به تغییر مواضع سیاسی ع اشخاصی مثل من شود.از سوی دیگر امروز شنبه بنا بر اطلاعات واصله به "العربية"، به نقل از منابع آگاه برغم صحه نهادن بر سالم بودن انتخابات وتایید نتایج آن از سوی شورای نگهبان، شماری از مراجع قم در حال بررسی راه حل های مختلفی با کمیسیون امنیت ملی وامور خارجه ی مجلس شورا برای پایان دادن به بحران کنونی ایران هستند.

منابع نزدیک به آیت الله صافی گلپایگانی می گویند که وی با آیت الله شبيری زنجانی ملاقات کرد ومساله ی احقاق حقوق معترضین به نتایج انتخابات را با وی مورد بحث وبررسی قرار داد. ودر همین راستا آیت الله مکارم شیرازی نیز پیشنهاد آشتی ملی ورفع اختلافات را داده است .

در همین حال آیت الله موسوی تبریزی که در دوره ی آیت الله خمینی دادستان کل انقلاب بود واکنون دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حو.ه ی علمیه ی قم ودبیر کل خانه ی احزاب است اعلام داشت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی رفسنجانی می تواند نقش حکمیت مستقلی را برای حل اختلافات کنونی ایفا کند .وی افزود میر حسین موسوی کمیته ی حکمیت شورای نگهبان را نخواهد پذیرفت زیرا اعضای آن بی طرف نخواهند بود