در جمع هواداران خود در کابل اعلام کرد

برزکوه نیوز: العربیه : عبدالله عبدالله دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تحریم کرد
كابل، دبى- رسانه ها، (العربيه.نت)

عبدالله عبدالله رقیب حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز یکشنبه 1 - 11 - 2009 اعلام کرد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت نمی کند.

وی در جمع هواداران خود در کابل تاکید کرد " به دلیل عملکرد نادرست " برگزارکنندگان انتخابات از شرکت در دور دوم انتخابات خودداری خواهد کرد.

کمسیون انتخابات افغانستان در آگوست گذشته حامد کرزی را پیروز انتخابات اعلام کرده بود اما پس از بررسی شکایتهای انتخاباتی وجود تقلب گسترده در این انتخابات ثابت شد و برگزار کنندگان اعلام کردند که در دور دوم حامد کرزی وعبدالله عبدالله برای تصدی پست ریاست جمهوری رقابت خواهند کرد .

پیش از این احمد ولی مسعود، مشاور عبدالله اظهار داشت كه عبدالله با نگرانى از
اینکه در دور دوم انتخابات نيز مانند دور اول تقلب شود راهى جز تحريم انتخابات نخواهد داشت.

از سوى ديگر نجفی رئیس دبيرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان در مورد اينكه آيا در صورت تحريم انتخابات از سوى يكى از كانديداها، انتخابات باز هم برگزار مى شود، گفت: "بله، انتخابات باید برگزار شود، قانون در این زمینه صراحت دارد."

وى افزود: در افغانستان اگر انتخابات به دور دوم كشيده شود، طبق قانون دور دوم انتخابات باید پس از دو هفته برگزار شود و اين انتخابات بايد حتماً برگزار شود. هیچ یک از نامزدها حق انصراف یا تحریم انتخابات را ندارد و باید تا آخر ادامه دهند"

نجفى همچنين گفت: "حتى اگر یکی از نامزدها انصراف خود را از شرکت در انتخابات اعلام کند، پذيرفته نخواهد شد و نام وى همچنان در برگه های رای خواهد ماند و آرایی که به نفع او به صندوق ها ریخته خواهد شد، محاسبه و اعلام خواهد شد."

عبدالله عبدالله پس از برگزارى دور اول انتخابات خواهان برکناری رئیس کمیسیون انتخابات شده بود، اما کرزی این درخواست را رد کرده بود.