متهم شدن ایران به تحریک فرقه گرایی

برزکوه نیوز: العربیه :فضای متشنج دیدار لاریجانی با معاون رییس جمهور عراق
دبی –العربیه

طارق الهاشمی معاون سنی رییس جمهور عراق، فضای دیدار خود با علی لاریجانی رییس مجلس شورای ایران را که شامگاه پنجشنبه 5-11-2009 صورت گرفت، متشنج و آزار دهنده توصیف کرد.

طارق هاشمی با اعلام این خبر به خبرگزاری مستقل "اصوات العراق" گفت من از لاریجانی خواستم توضیحاتی درباره سیاست های کشورش در قبال عراق ارائه کند، از جمله در خصوص بستن 42 رودخانه ایی که از ایران به عراق سرازیر می شوند، تعرضات ایران به میدان های نفتی مشترک وهمچنین آب های منطقه ای عراق که منجر به کمبود شدید آب شط العرب شده است.

هاشمی در این مصاحبه افزود، اسناد وگزارشهای دولتی در این موارد را به لاریجانی ارائه نموده است اما وی همه این مدارک را رد کرده است.

طارق هاشمی در ادامه گفت :"من به لاریجانی گفتم سیاست های مداخله جویانه ایران در امور داخلی عراق از جمله دخالت این کشور در مسائل امنیتی وسیاسی عراق موجب شده است تا بسیاری از عراقی هایی که قبلا خواهان عادی سازی روابط با ایران بودند، موضع خود را تغییر دهند."

تحریک فرقه گرایی

از سوی دیگر یکی از نمایندگان پارلمان عراق، ایران را به ایجاد تشکلهای فرقه ای در کشورش متهم کرد.

فلاح زیدان نماینده جبهه گفتگوی ملی عراق در گفتگو با رادیو سوا، ایران را به تلاش برای یکپارچه کردن احزاب و گروههای شیعه عراق در یک فهرست انتخاباتی واحد فرقه ای متهم کرد.

وی افزود ایران بطور آشکار در امور داخلی عراق مداخله می کند و می خواهد

همچون سال 2005 با ایجاد تشکلهای فرقه ای در عراق ما را به پله اول بازگرداند و ما در جبهه گفتگوی ملی قاطعانه با این مداخله مخالفیم.

این اتهامات همزمان با دیدار علی لاریجانی رییس پارلمان ایران وهیات همراه وی از عراق و دیدار آنها از پارلمان این کشور و مقر احزاب و تشکلهای عراقی صورت می گیرد.

از سوی دیگر نمایندگان ائتلاف شیعی عراق در پارلمان این کشور این اتهامات را بی پایه و اساس قلمداد کرده و آنها را به شدت رد کردند.