دادگستری تهران علام کرد

برزکوه نیوز: العربیه : صدورحکم اعدام برای 5 تن از بازداشت شدگان حوادث انتخابات

دبی – العربیه نت

دادگستری استان تهران اعلام کرد حکم اولیه 89 نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات اخیر ایران صادر شده و 5 نفر از آنان به اعدام محکوم شده اند.

در اطلاعیه دادگستری که امروزچهارشنبه 18 – 11 – 2009 منتشرشده است حکم افرادی که در دادگاه انقلاب محاکمه شده اند " اقدام برضد امنيت كشور، اجتماع وتبانى براى ارتكاب جرايم برضد امنيت كشور، تبليغ عليه نظام جمهورى اسلامى ايران و اخلال در نظم عمومى وآسايش و آرامش عمومى " عنوان شده است.

دادگستری تهران همچنین اعلام کرد برای 81 نفر از بازداشت شدگان حکم حبس از 6 ماه تا 15 سال صادر شده است واتهام پنج نفری که به اعدام محکوم شده اند را " وابستگى و عضويت در گروهك هاى ضد انقلاب، تروريستى و معاند " اعلام شده است.

بر اساس این اطلاعیه " اجراى حكم مجازات حبس مقرر براى سه محكوم ديگر تعليق شده است و سه متهم ديگر از اتهامات انتسابى برائت حاصل كرده اند."

دستگاه قضائی در اطلاعیه خود نامی از افرادی که حکم آنها صادر شده نیاورده است اما بشیری‌راد مدیرروابط عمومی دادگستری تهران ماه پیش حروف اول نام ونام خانوادگی چندتن از متهمان که به اعدام محکوم شده اند را اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش منابع خبری مخالفان حامد روحانى نژاد، محمد رضا على زمانى ،ناصرعبدالحسينى و آرش رحمانى پور به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران و همچنین رضا خادمى به عضويت در سازمان مجاهدين خلق به اعدام محکوم شده اند.

گفتنى است كه 3 نفر از محکومان به اعدام بنابر گزارشهايى از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت وزارت اطلاعات بوده اند و در اعتراضات پس از انتخابات 12 ژوئن مربوط به انتخابات رياست جمهورى در ايران، اصولا امكان حضور نداشتند.

چند تن از افرادی که به اعدام محکوم شده اند پیشتر در دادگاه دسته جمعی حوادث اخیر حاضر شده بودند وعلیه خود اعتراف کردند.

محمد رضا علی زمانی یکی از محکومان به اعدام در اعترافات خود مقابل دادگاه انقلاب گفته بود : " انجمن پادشاهي ايران فرمول‌های ضعيف و قوی توليد بمب‌ ها را برای ما ارسال می ‌كرد و از ما می‌ خواست تا آنها را به رابطان خود در ايران داده تا آنها نيز بتواند از طريق انفجار به ناامنی دست بزنند."

دادگستری تهران می گوید :" تمام احكام صادره غير قطعى و قابل تجديد نظر مى باشد."

مقامات قضائی ایران سال گذشته حکم اعدام سه نفر از عوامل انفجار مسجد سید الشهداء در شیراز که به گفته مسئولان رسمی عضو انجمن پادشاهی ایران بودند ، صادر کردند.

بر اثر انفجار بمب کار گذاشته شده درحسینه سید الشهداء 14 نفرکشته و 212 نفر زخمی شده بودند.