"حقوق بشر وجه المصالحه پرونده هسته اى ايران شده است"

برزکوه نیوز: العربیه : شيرين عبادى: واشنگتن بر سركوب مردم ايران چشم بسته است

دبى- العربيه نت
شیرین عبادی،بنیانگذارکانون مدافعان حقوق بشر در ایران ضمن انتقاد از موضع امریکا در قبال ايران و حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى گفت: "واشنگتن به امید امتیاز گرفتن از تهران در ارتباط با پروندۀ هسته ای ایران بر سرکوب مردم در ایران چشم بسته است.

" عبادی برندۀ جایزه صلح نوبل سال ٢٠٠٣ در گفتگو با خبرگزاری رویترز، كه متن آن در روز چهارشنبه 14-10-2009 منتشر شد، از امريكا و كشورهاى غربى خواست از اجرای احکام اعدام صادر شده در دادگاه بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات ايران جلوگیری کنند.

شیرین عبادی که یک وکیل پر آوازه ايرانى است این محاکمات را یک "مضحکه" توصیف کرد و افزود: "این احکام با توسل به بهانه ها و دلایل نادرست صادرشده است.

"وی با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی نسبت به اوضاع جاری ایران گفت: "آمریکا و دیگر کشورهای غربی که دل مشغولی شان وادار کردن تهران به گردن نهادن به مفاد پیمان منع گسترش سلاح های هسته است، از پروندۀ هسته ای ایران اولویتی برای خود ساخته اند که حقوق بشر در ایران را وجه المصالحه ى این اولویت کرده است.

"او در ادامه گفت : " در سه سال اخیر تنها از پرونده ى هسته ای صحبت شده و امروز نیز تمرکز کماکان روی این پرونده است."عبادي افزود :" چرا آقای اوباما دست نمایندگان دولتی را می فشارد که حقوق بشر را زیر پا می گذارند؟"شیرین عبادى ضمن تبریک به باراک اوباما، به خاطر دريافت جایزۀ صلح نوبل سال جاری او ابراز امیدواری کرد که این جایزه باعث شود که اوباما به "طلایه دار حقوق بشر در جهان" تبدیل شود.

او در مورد يكى از احكام اعدام صادر شده پس از انتخابات اظهار داشت که: "محمد رضا علی زمانی یکی از کسانی که به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران در دادگاه بازداشت شدگان پس از انتخابات به اعدام محکوم شده است، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال جاری دستگیر شده بود.

"يادآور مى شود که اين چهره حقوقى صاحب نام كه مديريت كانون دفاع از حقوق بشر در ايران را بر عهده داشت، پس از آن كه دفترش تعطيل شد و تحت فشارهاى شديدتر قرار گرفت از ایران خارج شده و در خارج از کشور به سر می برد. ليكن آن گونه كه رويترز نقل كرده است وى قصد دارد تا دو ماه دیگر به ایران بازگردد.