انتظار اهل سنت این بود که حد اقل سه وزیر در کابینه دولت می داشتند

برزکوه نیوز:سنی آنلاین: انتظار اهل سنت این بود که حد اقل سه وزیر در کابینه دولت می داشتند

حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه محبوب و محترم اهل سنت زاهدان در بخش دوم از سخنان نماز جمعه این هفته مسجد مکی با اشاره به معرفی وزرای جدید دولت دهم به مجلس از این رویداد به عنوان «رویداد بزرگ» یاد کردند و فرمودند: اینکه دولت 3 وزیر زن معرفی نموده است نشان از یک تحول در دیدگاه دولت است که ممکن است مایه خوشحالی زنان و جامعه جهانی شود.
ایشان با اشاره به اینکه در میان وزرای پیشنهادی دولت احمدی نژاد وزیر سنی مذهبی وجود ندارد، فرمودند: نگرانی اهل سنت آن است که با این همه وعده‌ها و تبلیغات کاندیداها در زمان انتخابات ریاست جمهوری حتی یک وزیر سنی مذهب در بین وزرای پیشنهادی دولت به چشم نمی‌خورد. انتظار جامعه اهل سنت این بود که حداقل سه وزیر می‌داشتد زیرا اهل سنت دومین اکثریت مذهبی بعد از اهل تشیع را در کشور تشکیل می‌دهد اما متاسفانه حتی یک وزیر در طول سی سال نداشته اند.
ایشان خاطر نشان نمود: در این مقطع از تاریخ که حکومت مذهبی است و به دست برادران شیعه است انتظار این بود که اهل سنت را در آغوش بگیرند زیرا اگر این فرصت برای اهل سنت پیش می‌آمد حتما برادران اهل تشیع را در آغوش می‌گرفتند و این امتیاز را به آنان می‌دادند که مع الاسف چنان نشد.ایشان با بیان اینکه اکثر مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی را اهل سنت تشکیل می‌دهند افزودند: داشتن وزرای سنی می‌تواند کمک خوبی در تقریب داشته باشد، اگر برخی وزرای جمهوری اسلامی از اهل سنت باشند بیشک این به نفع نظام و به نفع جامعه شیعه است و با توجه به شناسایی‌ای که ما نسبت به برخی وزیران پیشهادی دولت داریم در بین جامعه اهل سنت افراد زیادی در حد این وزرا داریم.خطیب جمعه مسجد مکی در ادامه فرمودند: متاسفانه اهل سنت در مدیریت‌های کلان اصلا سهم ندارند و در مدریت‌های منطقه‌ای سهم شان خیلی کم و ناچیز است به صورتی که در همین استان ما اهل سنتی که در مدیریتهای استان داریم شمار آنان از انگشتان یک دست من هم تجاوز نمی‌کند حتی در بخش نیروهای مسلح غیر از سرباز هیچ کسی دیگر را نداریم در حالی که اگر به اهل سنت اعتماد می شد و به آنان موقعیت داده می شد این به نفع خود نظام بود.مولانا عبدالحمید در ادامه با گلایه از برخی تبعیض‌ها که در جامعه وجود دارد فرمودند: نباید نظام بین شیعه و سنی و یا سیستانی و بلوچ فرق قائل شود زیرا همه برادریم و برای این آب و خاک کشته داده ایم.ایشان افزودند: در بین همین اقوام و ملیت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی به آنان اعتماد نمی‌شود و به آنان موقعیت خدمت نمی‌دهند افرادی هستند که در خارج وزارت دارند ولی در داخل کشور به آنان این موقعیت داده نمی‌شود. شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با تاکید بر این مطلب که اقوام مختلف اهل سنت در ایران دارای صلاحیت های مختلف هستند گفت: از همین مردم در کشورهای دیگر وزیر و سفیر انتخاب می شود و در نیروهای مسلح کشورهای هم جوار در رده های بالا از آنها استفاده می شود. اگر در ایران اهل جنوب یا عرب های سنی مذهب هستند با کشورها ی عربی همسایه اند که دارای استعداد و یا دارای پست و مقام اند و اگر کرد هستند با کردهای عراق وترکیه هم مرزاند، اگر ترکمن هستند با ترکمنستان واگر فارس هستند با هرات وفراه هم مرزاند و قوم و خویش دارند و اگر بلوچ اند با بلوچستان پاکستان و افغانستان هم مرزاند و در آن طرف مرزها این اقوام در منصب ها و پست های کلیدی فعالیت می کنند، در پاکستان رئیس جمهور و نخست وزیر در سابق بلوچ بوده اند ودرافعانستان وزیر و استاندار دارند اینها در ایران نیز دارای صلاحیت اند و شایستگی دارند، پس چرا از اینها استفاده نمی شود؟ مولانا گفت: متاسفانه هیچ نشانه ای در دست نیست که در روند فکری مسئولین چرخشی به وجود بیاید باز هم ما از الله تعالی می خواهیم مشکلات اهل سنت را حل بفرماید.
منافع دولت و ملت به هم مرتبط است و با رعایت عدالت این منافع حاصل می شوندامام جمعه اهل سنت زاهدان تعصبات قومی و قبیله ای را دراسلام مردود دانست وگفت: از نظر اسلام این قبایل و طوایف مختلف فقط برای شناسایی است، و ملاک برتری طبق فرمان الهی تقوا است نه چیز دیگر: «یا ایها الناس إنا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم».مولانا به سمینارهای قومی که اخیرا در منطقه برای رسیدن به منافع حکومتی برگزار می شود اشاره کرد و گفت: ما با منافع حکومت مخالف نیستیم و معتقدیم که منافع حکومت که یکی از آن امنیت است منفعت همگان است و اما این حرکت ها که به صورت قومی و طایفه ای برگزار می شود برای خود اقوام هیچ منافعی ندارد بلکه عوارض بسیار خطرناکی برای اقوام و منطقه در پی خواهد داشت.مولانا عبدالحمید خاطر نشان کرد: ما در گذشته بین سالهای 60 تا 80 تلخ ترین خاطره ها از درگیری های قومی را در منطقه داشتیم و اقوام بلوچ برای مصالحه احیانا به مسجد مکی می آمدند و در یک جلسه که در همین مسجد بین دو طایفه برگزار شد از دو طرف 27 نفر کشته شده بود و در آن زمان طایفه ای نبود که درگیری و کشته نداشته باشد که صدها زن و بچه بر اثر این درگیری ها بیوه و یتیم شدند. این فقط در یک مورد بوده و در آن زمان اکثر طوایف با هم درگیر بودند اما امروزه بحمدالله و به توفیق الهی مردم ما و ملت بلوچ بیدار شده اند و قرار دادی امضا شده که خود بیانگر بیداری این ملت است، قرار دادی مبنی بر این که قاتل باید به محاسبه کشیده شود و به غیر از او هیچ کس دیگر مورد تهدید ومواخذه قرار نگیرد حتی اگر پدر و برادر قاتل باشد این هم قانوان اسلام است و هم قانون کشور.امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: ما معتقدیم در کنار منافع حکومت، باید منافع ملت بلوچ نیز در نظر گرفته شود و به جای ورود از پنچره باید از در وارد شویم، از راهی که منافع همه را در بر دارد، دروازه منافع ملت و دولت یکی است و آن عدالت است. اگر دولت می خواهد ملت بلوچ به آن صادقانه خدمت کند این ملت را از بقیه ملت ها جدا نکند و به شکل تبعیض آمیز بین بلوچ وسیستانی وفارس و بین شیعه و سنی برخورد نشود.مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: من به ریش سفیدان، علما و نخبگان توصیه می کنم که دنبال منافع شخصی خود نباشند و به خاطر منافع شخصی مردم را دسته دسته نکنند، ما باید درپی منافع ملت باشیم و برای نسل آینده بیاندیشیم نه اینکه به فکراین باشیم که خودمان به جایی برسیم ودرفکر نگه داشتن موقعیت خود باشیم.مولانا تاکید کرد: اگر ما دسته دسته وقوم قوم شویم و تعصبات و حرکات قومی بوجود آید ترس آن می رود که منافع کلی از دست برود و دچار عذاب و خشم الهی شویم، ما نباید تعصبات قومی و طایفه ای و زهی زهی را تحریک کنیم تا وحدت قوم بلوچ ازبین برود، وحدت این ملت و منافع آن از هر چیز دیگر مهم تر است.مولانا افزود: عده ای می خواهند برای منافع خویش در میان اقوام رقابت ایجاد کنند، در گذشته یک روحانی معمولی در این منطقه بود که می خواست این رقابت را شدت بخشد و سرداران طوایف را تحریک می کرد که در جلسه استقبال از بعضی مقامات کشوری قوم شما از بقیه اقوام کمتر نباشند و همواره در دیدارهای مردم با مسئولین در اعیاد و مناسبت ها بین اقوام رقابت می انداخت. مولانا عبدالحمید با رد این طرز عمل تاکید کرد که باید حرکت یک حرکت همگانی و ملی باشد و نظام نباید بین سیستانی و بلوچ فرق قایل شود وما با سیستانی ها دوستیم و با آنان رابطه دوستی و خویشاوندی داریم، گناه بر دوش کسانی است که بین سیستانی و بلوچ فرق ایجاد می کنند در حالی که ما یک ملتیم و برای یک کشور جان فدا می کنیم و در جبهه همه مان شهید داده ایم.مولانا عبدالحمید در ادامه خاطر نشان کرد که قصدش از مطرح کردن این مسایل خیر خواهی ودلسوزی است و راه اخوت را دنبال می کند و هرگز دنبال ماجراجوئی نبوده است بلکه از روی احساس مسئولیت و نصیحت این عرایض را مطرح میکند.وی بار دیگر تاکید کرد: به همه ریش سفیدان و نخبگان و علما توصیه می کنم که منافع ملت را بر منافع شخصی ترجیح دهند و منافع شخصی و قومی را فدا کنند تا منافع ملی از دست نرود. مولانا عبدالحمید در ادامه بیان داشتند: ما معتقدیم منافع دولت وملت یکی است و با رعایت عدالت هر دو بدست می آیند و دیگر لازم نیست برای رسیدن به منافع حکومتی بعد از اجرای عدالت و رفع تبعیض هزینه های دیگری صرف شود و سمینارها برگزار گردد و دیگر نیازی به دیوار کشی و لشکر کشی هم نخواهد بود.مولانا عبدالحمید با بیان اینکه به جای خاصی اشاره ندارد و صحبتش کلی است افزودند: معتقدم هر کس که بر خلاف منافع عمومی وکلی گام بر دارد تلاشش ضایع و بی نتیجه خواهد شد وملت بلوچ امروزه به خوبی آگاهی پیدا کرده است و می داند که چه کسی به نفعش حرکت می کند و با هر روحانی و ریش سفیدی که بر خلاف منافع ملی اش حرکت کند مخالفت کرده وهمراهی نخواهد نمود (تکبیر حاضرین)
ماه رمضان ماه تشابه با فرشتگان استمولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در قسمت ابتدایی سخنانش به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به بیان اهمیت وتاثیر روزه رمضان در ایجاد تعادل درمیان دو بُعد انسان (بُعد حیوانیت وروحانیت) پرداخت و گفت: روزه یکی از ارکان مهم اسلام و یکی از برنامه های تربیتی رب العالمین است، برنامه انسان سازی که الله تعالی در طول تاریخ برای تزکیه و اصلاح بشر و ایجاد تعادل در سرشت و طبیعت و اخلاق انسان پیاده فرموده است، روزه دربین دو تمایل انسان تعادل ایجاد می کند، یکی تمایلات حیوانی و دیگر تمایل به عالم ملکوت و عالم بالا. انسان از دو بُعد مادی و روحانی تشکیل یافته است و هرگاه به بعد معنوی بپرازد و روح ربانی ومعنوی در او غالب شود به فرشتگان الهی و عالم قدس و ملکوت نزدیک می شود و اگر شکم پرستی و حیوانیت در او زیاد شود به عالم مادی و حیوانی می رسد و مغلوب شهوت و بهیمیت خود می گردد.خطیب مسجد مکی افزود: خداوند متعال برای ایجاد تعادل وارتباط انسان با عالم ملکوت روزه را فرض کرده است و یک ماه کامل را به این برنامه اصلاحی اختصاص داده است و در این برنامه از خوردن، نوشیدن و هم بستر شدن با همسران منع کرده و فوائد بیشماری در روزه نهاده است. فوائدی که هم به جسم می رسد و بُعد مادی انسان را متحول می کند و هم بر روح وروان و بُعد معنوی او تاثیر می گذارد و مفید است، و هم باعث سلامتی جسم می شود و این اعتراف بزرگترین اطباء است. البته مگر در صورتی که شخص مریض باشد و با تشخیص پزشک مومن و ماهر یا تجربه گذشته شخص، مضر تشخیص داده شود که شریعت او را اجازه داده است که در این حالت روزه نگیرد.این روزه یک ماه تشابه با فرشتگان است وتشابه با صفت الهی است که از نیازهای بشری پاک است، این تشبه باعث تقویت روح و ازدیاد نور در قلب می شود و ظلمات و تاریکی های حیوانی را دور می کند و جسم نیز سالم و تندرست میشود. همانند فصل زمستان که گیاهان خشک می شوند و سپس در بهار شکوفا و سرسبز می گردند روزه نیز با یک مرحله تربیتی ما را به بهار روحانیت می رساند.مولانا عبدالحمید افزود: خداوند فرموده است: روزه بگیرید «لعلکم تتقون» شاید شما با تقوا شوید. به نظر بنده از این جا معلوم می شود که اگر شرایط روزه را رعایت کنید به تقوا می رسید وگرنه تقوا نصیب تان نمی گردد. لذا سعی کنید با مال حلال سحر و افطار کنید حتی اگر شده مال حلال قرض کنید، از گناهان دور باشید، از چشم چرانی، شراب نوشی و ... خصوصاً در این ماه و عموما در همه ایام دوری کنید تا به تقوا برسید.همانند کسی که سرما خورده است باید در کنار مصرف داروها از بعضی خوردنی ها پرهیز کند تا دارو تاثیرش را بگذارد در رمضان نیز در کنار روزه باید از گناهان پرهیز کرد و به نیکی ها مشغول شد، زکات وصدقات به مساکین و فقرا پرداخت نمود.مولانا عبدالحمید در مورد عظمت ماه رمضان گفت: این ماه ماه بزرگی است، عده ای معتقدند ماه بعثت است، این ماه ماه نزول قرآن است، در این ماه روزه بگیرید وقرآن تلاوت کنید تا اثر مثبت در شما بگذارد. این ماه فصل بهار معنویت و عبادت است از آن استقبال کنید، ماه توبه و استغفار و نیایش است، ماه اجابت دعاهاست، با تضرع و عاجزی در پیشگاه الهی در این ماه از خداوند حل مشکلات را طلب کنید.ایشان افزودند: این ماه باید سبب پاکی از گناهان و قرب الله شود. الله تعالی زمینه را فراهم کرده، از یک طرف شیطان ها را بسته و از طرف دیگر با روزه گرفتن نفس را از صحنه خارج کرده است و انسان می تواند به راحتی به سوی خیر و صلاح حرکت کند به طوری که مردم را در این ماه در حالی می بینی که گویا از قفس ها رها شده اند. پس بکوشیم و در عبادت تلاش کنیم. در حدیث آمده است که هر کس به روزه داری افطار بدهد ثواب روزه کامل به او می رسد، صحابه گفتند: ما سرمایه نداریم که کسی را سیر کنیم، آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: با یک خرما یا یک لیوان آب می توانید این کار را بکنید. در حرمین شریفین این سنت جاری است و خیرین و خدا دوستان در آنجا پیش مردم التماس می کنند و تقاضا می کنند که با مال آنان افطار کنند. متاسفانه درمناطق ما این مسأله کمرنگ است.رمضان ماه بسیار پر برکتی است و فضایل بسیار دارد، هر نفل در این ماه به اندازه فرض ثواب دارد و هر فرض 70 فرض حساب می شود. زکات که فرض است 70برابر ثوابش بیشتر می شود، زکات اموالتان را دراین ماه بدهید.مولانا درپایان به حفاظ قرآن و ائمه تراویح توصیه کرد که قرآن را با رعایت آداب و قواعد و با صوتی خوش و با متانت و اعتدال بخوانند و از خواندن سریع بپرهیزند. ایشان افزود: کثرت نماز گزار با خواندن سریع مطلوب نیست بلکه کیفیت مطرح است.